Keskipohjola

Vuosikertomus 2012

Vuosikertomus 2012PDF

PUHEENJOHTAJALTA

Toimintavuotemme Keskipohjola-komiteassa on vahvasti painottunut kehittämistyöhön. Vuodesta 2012 lähtien Keskipohjola-komitea ulottuu hallinnollisesti jälleen Norjan Atlantilta aina Suomen/Venäjän rajalle saakka. Raja-aluekunta Parikkala haki ja sai komitean partneriaseman. Hyvä osoitus siitä, miten hyvin toimiva Keskipohjolan yhteistyö on liikenteen ja infran aloilla. Toivotan Parikkalan lämpimästi tervetulleeksi yhteistyöhömme.

Hankkeessamme Midnordic Green Transport Corridor (NECL II) toiminta on muuttunut suunnitteluvaiheesta toteuttamiseen. Useita toimintoja on toteutettu, joista voisi mainita markkinointi- ja keskusteluyhteydet Venäjällä sekä Suomen ja Venäjän rajoilla. Hankkeen suomalaisosiossa työskennellään myös Seinäjoen ja Kaskisten välisen radan parantamisen puolesta.
Ruotsin ja Norjan puolella hankkeessa on keskitytty Meråkerin rataan.  Hankkeen tekemä työ radan kehittämismahdollisuuksista on antanut alueille hyviä perusteluja Norjan viranomaisten työlle kansalliseen liikennesuunnitelmaan ( Nasjonal transportplan).  Kevään 2013 aikana saamme tietää ovatko perustelumme tulleet kuulluiksi.

Vuoden aikana useammat tahot ovat vastaanottaneet Keskipohjolan palkintoja. Norjalainen pienviljelijä ja tutkija  Svein Lillengen vastaanotti Pohjolan Vihreä Vyöhyke —palkinnon, työstään polttoaineiden ja uusiutuvan energian parissa. Keskipohjolan kulttuuripäivien yhteydessä jaettiin kulttuuripalkinnot, joka vuonna 2012 annettiin Pohjanmaan käsityöyhdistykselle, ja nuorten palkinto puolestaan jaettiin puoliksi Tomas Håkki Erikssonille Västernorrlannista ja Sabina Wärmeelle Jämtlannista.

Aika Keskipohjola-komitean puheenjohtajana on ollut haastavaa ja mielenkiintoista sekä omalta osaltani lisännyt ymmärrystä yhteistyön tärkeydestä tällä "Pohjolan Vihreällä Vyöhykkeellä". Haluan hyödyntää tilaisuuden kiittää kaikkia hyvästä yhteistyöstä sekä toivottaa menestystä tulevalle puheenjohtajalle.

Tulevan vuoden Keskipohjola-tapaamisia odotellen,

Arne Braut